Kraschad sida i WordPress? Vi räddar er!

En förtvivlad kund ringer och berättar att en webbplats som ägs av en förening hen är med i har kraschat och inte går att komma åt. Kan vi kanske hjälpa till? Vi lovar att ta oss en titt och göra vad vi kan. Det tog några timmar av koncentrerat arbete, men resultatet är nu en virusfri och scannad installation av WordPress som fungerar som den ska.

Det visar sig snabbt att den sida vi ska hjälpa till att rädda är ett rätt allvarligt fall. Det går inte att logga in via wp-admin. Sidan syns inte och har tydligen blockerats av webbhotellet den ligger på för att den tagit emot enorma mängder med spam och möjligtvis även utsatts för hackning. Det finns inget annat alternativ än att gå in via databasen och börja rensa.

Vi börjar med att beställa backup och backa till den tidpunkt då problemen började uppstå. Det kan inte hjälpas att lite av den text ägarna har lagt in kommer att försvinna, de säger att de kan återskapa.

Sedan tar vi itu med databasen, en MySQL-databas som hanteras i en phpMyAdmin-setup där vi ganska lätt kan gå in med hjälp av huvudlösenordet för administratören hos webbhotellet och rensa bort 172 tusen ryska skräpkommentarer, några märkliga administratörer som inte verkar höra hemma i installationen, samt skapa en egen adminlogin för oss själva. Nu börjar det likna något.

När vi kommit så här långt ringer vi webbhotellet och ber dem öppna sajten och så småningom är den uppe och ute på webben igen. En lycklig kund ringer och tackar så mycket. Men ännu är vi inte klara.

Sajten har ett gammalt tema, föreningen vill inte ändra. Däremot vill de gärna ha en moderniserad back-end så vi uppdaterar deras php-version till den absolut senaste versionen, stänger av alla kommentarer i bloggen och installerar en säkerhetslösning. Scannar för att se om det finns några skräpfiler och rensar lite till. Tar bort teman och tillägg som inte används. Sedan tar vi namn och mailadresser till de som ska vara administratörer, sätter upp deras inloggningar med lösenord som går att ändra och ser till att inbjudan skickas ut .

Efter alla de här åtgärderna är sidan klar att släppas till innehavarna. Vi lämnar med instruktioner, ber dem vara försiktiga om de använder säkerhetstillägget och höra av sig om det skulle bli något problem med installationen. Vi ger också rådet att minska antalet rubriker i menyn, det kan ge bättre läsbarhet i mobil.

Slutresultat: mycket nöjd och återvändande kund.

Att vara UX-writer – ett underbart jobb

Ett av de roligaste uppdragen jag haft är det på Bonnier Broadcasting, där jag arbetade som UX-writer för TV4 Play och C More på plattformar för streamat innehåll till mobil, smart-tv och webb. Bildexemplet som illustrerar det här inlägget visar en knepig vägskylt, vid Slussen i Stockholm, som verkligen skulle behövt en varm och kärleksfull handpåläggning från en UX-writer för att bli begriplig för användarna.

Det är enormt lärorikt och kul att befinna sig i en utvecklingsmiljö där alla ständigt arbetar med förbättringar och tar fram nya idéer. Det som är mindre kul är att UX-writern fortfarande är en så kraftigt underskattad resurs i dagens teknikteam, trots att ett enkelt och lättfattligt språk är en av de viktigaste ingredienserna när ny design och ny navigering skapas i digitala tjänster.

Rollen som UX-writer är helt olik en copywriters, eftersom UX-writern har fokus på användaren och kundresan och inte i första hand på säljande reklamtext. UX-writern fokuserar på ett välskrivet språk med flyt som en del av den visuella design som ska behålla användarnas intresse, ge dem positiv feedback, hjälpa dem att enkelt ta sig igenom olika tjänster och göra det lätt att förstå och bli en nöjd kund. De tjänster som lyckats allra bäst i den digitala konkurrensen, både historiskt och i nutid, är också de som haft UX-writers med ombord från början, som en del av sina team.

Förhoppningsvis kan insikterna om värdet av en UX-writers insatser öka i takt med att jobbtiteln blir mer känd och resultaten av vår minimalistiska design faktiskt blir mätbara. Uppdragsgivarna — och rekryterarna — kanske bara behöver lite mer kunskap? Och lite fler exempel på hur galet det kan bli, när texter körs genom Google translate och tjänstemän använder krångligt fackspråk på skyltar istället för att låta ett proffs göra det så enkelt och lättfattligt som möjligt?

Vill ni veta mer om vad en UX-writer kan hjälpa till med? Hör av er!

Arbete på Norrsken

I februari 2018 började vår projektledare jobba tillsammans med grundarna av företaget Limeblue Impact AB, en startup som har kontorsplats hos teknikhubben Norrsken i Stockholm.

”Under fyra veckor jobbade vi i en sprint enligt Scrum, med målet att förbättra företagets digitala plattformar, arbetsmetoder, tonalitet och affärsmodell.

Under arbetets gång bidrog metoden till att på ett mycket konkret sätt visa vad som behövde ändras, förbättras och vässas.”

Vill ni veta mer om agila metoder eller hur en agil coach/scrum master kan hjälpa till att strukturera, demokratisera och förbättra ert arbete i team? Hör av er!