UX-writing för Bonnier Broadcasting

Beställare: Bonnier Broadcasting, UX-teamet (för TV4 Play, C More)

Beställning: UX-writing och UI-writing, dvs text samt microcopy för user interface på webb och i appar, för en portal om användardata enligt GDPR. Texten berättar så rakt på sak som möjligt för användarna om hur deras personuppgifter behandlas av TV4 Play, C More och Fotbollskanalen. Användarna kan också, inne i tjänsten, beställa utdrag av data som handlar om dem själva. Designen för portalen skapades av Bonnier Broadastings UX-team. Texten har granskats och kompletterats av företagets jurister. Portalen har ett tjugotal sidor med information, samt ytterligare sidor / states med information som visas när användaren tex gör en beställning av registerutdrag.

Min roll: Samordning av tonalitet, UX-writing och microcopy för UI (user interface). Huvudansvar som UX-writer i UX-teamet för att producera, granska och sammanställa sajtens text och UI på fyra språk – svenska, engelska, danska och norska – hantera feedback från juristerna och teamet, komma med input på förändringar, samt bearbeta den slutliga versionen. Ansvar även för beställning av vissa delar i copyn från C Mores copywriters i Danmark och Norge, för att få det rätta tonfallet / den rätta tonaliteten på varje språk. När jag som UX-writer kom in i processen var det väldigt sent och bråttom. Delar av mitt samarbete med utvecklarna skedde därför via GitHub, mobsittningar, samt textuppdateringar direkt i .js-dokument, för att snabba på processen i ledet mellan textmanus och publicering på webben/release.

När: Portalen publicerades i slutet av maj 2018, dvs i samband med implementeringen av GDPR i Sverige. Portalen är fortfarande publicerad med minimala förändringar.

Länk: https://mydata.tv4.se/